Megint mindenki topon - világzenei dömping 2. - Rácz Mihály írása, Lángoló Gitárok, 2015.12.15.
Őszi-téli világzenei lemezkörképünk első részében elégedettségünknek adtunk hangot, mi több, kifejezetten szétáradt
bennünk a valódi öröm. Most egy újabb lemezadagot áthallgatva
kijelenthetjük: lám, nemhogy nem vagyunk elmaradva világzenében a
nemzetközi mértéktől, de be kellene végre látnia az ilyesmire
szakosodott ítészeknek, pillanatra sem lenne szabad levenniük ujjaikat a
magyar színtér ütőeréről. Vannak erre utaló jelek persze, az előbb
említett első körben tárgyalt előadók jó része már kezd bekerülni a
nemzetközi vérkeringésbe. Ezzel a magas minőséggel most sem maradunk
adósok, és már előre szólok, kihagyás és megkerülés esetén lemaradás az
osztályrész. Csodás, sőt varázsos albumok terítéken.

(...)
Idén nyáron már szóba került a Makám
két újdonság okán, akkor a 30 éves pályafutást feltérképező jubileumi
válogatás, és a Makám vezetőjének, Krulik Zoltánnak a Petri
versmegzenésítő szólólemeze volt fókuszban. Most viszont megjelent egy
valóban új album Holdfényt vetettem (Z Paraván 2015) címmel,
amiben annyi a turpisság, hogy egy közel négy éve felvett, és géphiba
miatt eltűntnek hitt felvétel előkerüléséről van szó. Az a Makám már ez a
Makám volt, mert bár a zenekar több évtizedes pályafutása alatt sok
tagcserét ért meg, most sok éve stabil a felállás (Korzenszky Klára
énekesnőt külön kiemelném!), és ahogy Krulik Zoltántól megtudtuk,
kifejezetten oldott és boldogító az együttzenélés. Nos, ha valami, ez
igazán kiviláglik az új lemezről, ami tényleg új is, a megkerült
felvételeken több hónapig dolgoztak, hogy azt tükrözzék, ahogyan most
képesek megszólalni. Itt rögvest le is kell, hogy lőjem a poént, a Makám
legjobb lemezéről van szó. Csak így egyszerűen. Hogy egy dalnok-költő
barátomat idézzem, akinek a napokban mutattam meg: „senki sem tud náluk
simogatóbb zenét csinálni.” Persze ne gondoljunk valami simulékony
középutas frázispuffogtatásra, mi sem áll távolabb a Makámtól, dráma van
itt és a szférák bejárása. Alámerülés éppúgy, mint egekig szólás. Az
emelkedettség kifejezetten zsigerig hatoló, a megszólalás
buborékfinomságúra hangolt, az énekdallamok pedig olyan gyönyörűek, hogy
nem is nagyon lehet megúszni szívfacsarodás nélkül. Húszadik
meghallgatásra sem. Olyan nézőpontból is érdekes a történet, hogy
újabban Krulik Zoltán, aki életének nagy részében főleg saját verseit
zenésítette meg zenekarával, az utóbbi években ifjúkorát meghatározó és
belül régóta hordozott költőhőseinek talált megjelenési formákat.
Petrihez egyébként is személyes kapcsolat fűzte, így természetes, ha
végül is albummá érett az alapélmény. Ennek a vonulatnak egyébként is
megágyazott már a klasszikus Makám hangzástól elemelt, három évvel
ezelőtti, urbánus rock-közeli Robinzon Kruzo album, és a szintén
akkoriban készült és most végre megjelenhetett Holdfényt vetettem, ami
pedig végig Weöres Sándor versekre íródott, mégpedig a Medúza kötet
Rongyszőnyeg ciklusából válogatva. Teljes is lett a kör, még úgy is,
hogy készülhet persze később más költők verseire anyag, de már
egyértelmű, mert bőven van összehasonlítás: Krulik Zoltán költői vénája
ugyanabból a forrásból táplálkozik, mint hőseié, a Makám kohójában
legalábbis ugyanazon minőségűre izzik fel. Kedvenc róla: Nyitva és zárva, és
Nől a dér.

Teljes cikk:
http://langologitarok.blog.hu/2015/12/15/megint_mindenki_topon_vilagzenei_domping

vissza