Bármelyik nap eljöhetne és énekelhetne nekem álmomban, kiváltképpen olyan dalokat, mint a lúdbőröztető Lassú ének vagy a Holdfényt vetettem" - írta az aktuális énekesnő, Bognár Szilvia "fenséges, világfájdalmat tükröző hangjáról" Ian Anderson, az fRoots című angol zenei magazin főszerkesztője a Makám együttes angliai vendégszereplése kapcsán, három évvel ezelőtt. Ám e bársonyos hangú lányok-asszonyok előbb-utóbb mind a maguk ösvényére léptek. "Ez nem tudatos választás volt, hanem sors, ám az új helyzetek mindig új lendületet és művészileg új feladatokat adtak" - értékeli a változásokat az együttes vezetője, Krulik Zoltán. Szerinte az ifjonti hevület titka éppen az, hogy két-három évente változik a zenekar, s a távozók mindegyike szép történeteket hagy maga után.
Mivel a makám szó egyféle állomást is jelent a lelki fejlődés útján, vegyük szemügyre az eddigi negyedszázad megállóit. Ötször annyi vokális lemez született, mint hangszeres - ám az aránypár csalóka, ha figyelembe vesszük, hogy a kortárs komolyzenével flörtölő hangszeres lemezek még olyan korban születtek, amikor a lemezkiadás nem tartozott az alanyi jogok közé. A vokális lemezek közül jó néhány, például a 9 Colinda vagy a Közelítések eladási mutatóik alapján kiérdemelték a többszörös gyémántlemez címet, s a Szindbád, Anzix, Almanach, Ákom-bákom is már aranylemezzé "érett". A 9 Colindát minden adventben újra kiadják. A Közelítések című első, a Hungaroton által 1988-ban kiadott lemez még jól tükrözte az útkeresés irányait: a kortárs zene repetitív ága, az észak-indiai klasszikus zene, az improvizáció és a meditatív hangzás mind fontos hívószavak a Makám kezdeti korszakában. Krulik Zoltán ma már sokkal megengedőbb, elfogadóbb zenei megoldásokkal, irányzatokkal szemben, mint valaha volt. Hajlandó volt zenéjére ölteni a világzene elnevezésű köntöst. Hosszú évekig tiltakozott a megjelölés ellen, és állította, hogy a már 25 éve felcsendülő, balkáni-indiai-zsidó-arab-távol-keleti-afrikai-magyar elemeket ötvöző, sajátos "makámzene" más, mint amit jó pár éve világzene néven kapott fel a közízlés. A Makám muzsikája a különböző zenei hatásokat átlényegíti, új minőséget hozva létre. Mindegyik nép zenéjétől éppoly távol van, mint amilyen közel áll hozzá. Mégis sajátosan magyar, ugyanis "a magyar nyelv hullámzására lüktet". Krulik szerint a trónus mégiscsak a régi stílusú magyar népdalokat illeti.
A legújabb lemeznek már a címe is jelzi, hogy a Makám még mindig úton van: a Zarándokének amolyan zenei barangolás tájak, korok, ideák között, válogatás az elmúlt öt év terméséből, az új irányt is kijelölő három új dallal. A korong már a boltokban van, a lemezbemutató koncertet és a jubileumi év ünneplését pedig április 3-án tartják a XII. Kerületi Művelődési Központban. Tavaly három új énekesnővel erősítettek, Bede Saroltával, Hornai Zórával és Korzenszky Klárával. Február 19-től Makám Klub indul a Bazilika melletti Kulteában, az első vendég Lovász Irén lesz. És formálódik az új lemez is, amely kicsit elemelkedik az archaikus világtól. Mai életérzéseket fogalmaz meg, nyersebben, mint az eddigiek, ám: "nem tehettem meg, hogy ne fölfelé tekintsek" - sejteti Krulik Zoltán.