Az eddig kiadatlan felvételek gyűjteménye egységesen hangzik annak ellenére is, hogy igen sok közreműködővel rögzítették a korongot. Ez is mutatja Krulik Zoltán következetességét, muzsikájának időtlenségét. Szerzeményei egyszer autentikus, ősi népzenének tűnnek, máskor kortárs, vagy dzsesszes muzsikának. A magyar folk ősi elemei egybecsengnek a keleti és balkáni ízekkel, belülről fakadó, régieket életre keltő, vagy éppen mai ritmusokkal, dallamokkal. Talán ezért is nehéz besorolni bármily zenei kategóriába.
A negyed évszázados gyűjtemény instrumentális felvételei okán egyfajta visszatérést jelent a Makám korábbi korszakához. A mostanában szövegíróként is jeleskedő Krulik most ismét zeneszerzőként kerül a középpontba. Ha valaki csak az utóbbi, dalszöveges időszakát ismeri Kruliknak, talán nehezebben fogadja be a korábbi hangszeres felvételeket, melyek hosszasan építkeznek, meditatívabbak, de mégis ismerős lesz neki ez a muzsika, hiszen mai kompozícióikat is zömmel az itt hallható zenei alapokból építik fel.
Bár a borító belsejében meg vannak nevezve s egy-egy fotóval szerepelnek azok a korábbi zenekarok (Makám és Kolinda, CSÖ, Makám), amelyek tolmácsolják a felvételeket, az egyes zenedarabokhoz nehéz őket hozzárendelni. Mindössze a zenészek névsora mellett szerepel, hogy ki melyik darabban muzsikál. Ez konkrét támpontot azért nem ad, mert több muzsikus olykor vissza-visszatér a különböző formációkban. Az egykor volt Creative Stúdió Öt (C.S.Ö) egyébként alighanem ennek a lemeznek az összeállítása révén kelt újra életre az elmúlt évben. Változó összetételű Krulik-projekteknek is nevezhetjük ezeket a formációkat. A zenészek "jönnek-mennek", mint ahogy betérnek melegedni egy jó baráthoz, vagy rokonhoz. Olyan nevekkel találkozhatunk itt, mint Grencsó István, Szalay Péter vagy Szőke Szabolcs.
Krulik Zoltán a mozgatója ezeknek a munkáknak, ám sohasem tolakszik előre, mindig hagyja kibontakozni azokat a kiváló zenei egyéniségeket, akikkel együtt muzsikál a hazai dzsessz-, klasszikus-, nép- és világzenék világából. Minden kompozíció egyfajta csendes, kellemes kamarazenélés, közös improvizáció vagy éppen meditáció egy adott témára. Ettől is szép és harmonikus minden produkciójuk, így ez az összeállítás is.
Zenei minimalizmus és matematikai pontossággal szerkesztett alapelemek, aszimmetrikus, önfeledt ritmusok, meditatív élmények - mindez lélekemelően, szívhez szólóan, letisztultan hat, hiszen minden Krulik-projekt ugyanarra a benső spirituális eredőre vezethető vissza. S talán a társakkal való együttműködésnek is ez az alapja. A közel egyórás anyagot hat különböző alkalommal vették fel, rövid, többnyire két-három perces kompozícióit hallva mégis úgy tűnik, mintha egyetlen nagy zenei meditáció részesei lennénk. Több mint egy tucat lemez után érdekes színfolt ez az anyag a modern tradicionalizmus egyik hazai mesterétől. vissza |