Makám: Orient – Occident
Csöndben, észrevétlenül került ez a lemez a boltokba, pedig nagyon tudni kéne róla. Más kérdés, talán nem a legszerencsésebb, hogy a borítón csak a Makám együttes neve tűnik ki, hiszen a Makám & Kolinda és a C.S.Ö. együttes is játszik rajta. Ugyanakkor az is tény, hogy e formációk között alapvető kapocs volt a zeneszerző-gitáros Krulik Zoltán szellemisége. Olyannyira, hogy a lemezre került 57 perc muzsika úgy hallgatható végig, mintha egyetlen zenekar játszaná – jóllehet ez a tizenhét kompozíció hat alkalommal, illetve hat formációval lett rögzítve. Az 1980-as C.S.Ö. most hallható először, az 1982-es Makám & Kolinda bakeliten kapható volt (Szélcsend után), az 1983-as Makám & Kolinda (Úton) csak Hollandiában jelent meg, s ha jól tudom, eddig az itt szereplő Makám-számok sem kerültek kiadásra. Szóval csemegével, kuriózumokkal van dolgunk, de ez a legkevesebb, az Orient – Occident korántsem afféle „gyűjtőknek kötelező” kiadvány.
Hanem mindazoknak való, akik vevők az afféle folkos-dzsesszes-repetitív, instrumentális kamarazenére, melynek huszonöt-harminc évvel ezelőtt talán az Oregon együttes volt a legismertebb zászlóvívője. Annak a keleti hangoltságához fűzte hozzá Krulik Zoltán a magáét, beleszőve Kelet-Európát és a Balkánt, s legfőképpen persze a maga személyiségét. Ez utóbbit igazolja ez a markáns album, mely negyedszázad múltán is megőrizte frissességét, érvényességét, s melynek súlya élvezetes és könnyed tálalással párosul.
m.l.t.
Z Paraván BT, 2007 vissza |