Makám: Ákom Bákom
Krulik Zoltán, a Makám vezetője és zeneszerzője tiszteletre méltó következetességgel halad azon az úton, amit magának kijelölt. Kárpát-medencei kulturális örökségünkhöz és a magyar anyanyelvhez való szoros kötődés, egyszerű struktúrákra épülő, transzparens, színárnyalatokban mégis gazdag hangzás – ezek a jellegzetes „Makám-sound” ismertetőjegyei. A zenekar fejlődéstörténetében nagyon fontosnak érzem a 2003-ban megjelent Anzix című – három karizmatikus énekesnő közreműködésével készített - albumot, amely sajátos szemszögből, a katonafeleségek aspektusából foglalkozott a háború borzalmaival, szerelem és hazaszeretet kérdéseivel. Zenei szempontból közel állt ehhez az egy évvel későbbi Almanach is, amely lazán összefűzött zsánerképek sorozata. Úgy érzem, az Ákom Bákom című, frissen megjelent CD-vel Krulik három szempontból is új korszakot nyitott. Egyrészt ez az első saját kiadású lemezük, másrészt a Makám tagsága jelentősen kicserélődött, megfiatalodott. Az Ákom Bákom című lemez húsz dalában az éneklő, gitározó és a perepelocska nevű ukrán hárfán játszó Krulik mellett Lázár Erika és Mezei Kinga énekel, Horváth Olga hegedül és vokálozik, Eredics Dávid klarinéton, kavalon és furulyán játszik; Boros Attila akusztikus basszusgitárt penget, míg Keönch László ütőhangszereken muzsikál. A harmadik és legfontosabb újítás a tematika: a korábban gyakran melankolikusnak tűnő Makám mesés-játékos lemezt készített, amely elsődlegesen gyerekeknek szól, de esti koncerteken a felnőtt közönség is lelkesen fogadja. Karikás szemű nyúl és ma született aligátor-kölyök, csiga-bigák bálja és a lusta kabóca, a vakond vára és egy settenkedő álmedve: ez a lemez nem sorskérdésekkel foglalkozik, hanem szórakoztatni akar, de így is értéket közvetít.
Retkes Attila vissza |