Rongyszőnyeg, másképp megszőve - Magyar Nemzet, Kiss Eszter Veronika írása, 2015.12.16.
Rongyszőnyeg, másképp megszőve
Technikai malőr miatt két évet csúszott a Makám együttes Weöres Sándor-lemezének kiadása. Megérte kivárni.
Egy
informatikai bravúrnak köszönhetően menekült meg a Makám Weöres
Sándor-lemezének anyaga, amely két évvel a költő centenáriumi
ünnepségére tervezett megjelenés után kerülhetett végül a boltokba. Úgy
tűnt ugyanis, hogy a felvett és utómunkálatokra előkészített anyag a
számítógép meghibásodása miatt végleg elveszett, amikor egy
informatikusnak sikerült viszonylag jó állapotban lementeni a felvételek
90 százalékát. Ezek után néhány hónap alatt elkészülhetett a lemez.

Jót tett a pihentetés
Már
maga a történet is különlegessé teszi ezt a korongot, arról nem
beszélve, hogy az átlagosnak csöppet sem mondható Rongyszőnyeg eddig még
nem feldolgozott versei közül zenésített meg egy csokorravalót Krulik
Zoltán, a legérdekesebb azonban az, amit a lemezen hallunk. Egyet
biztosra lehet venni: jót tett a daloknak a két-három év pihentetés,
igazán kiérlelt, átgondolt kompozíciókkal állt elő az együttes.

Weöres
Sándort megzenésíteni egyszerre könnyű és irtózatosan nehéz feladat.
Maguk a szövegek ugyanis önmagukban hordoznak egyfajta veleszületett
dallamot, a ritmikájuk viszont mindenképpen adva van. Ezek a
szókapcsolatok prózában is énekelnek, ugyanakkor ezt a bizonyos
értelemben vett kötöttséget megérezni és jól közvetíteni már nem magától
értetődő. A Rongyszőnyeg ráadásul a Sebő-féle lemez óta valahogy
egyértelmű karaktert is kapott, és mivel azokról a dalokról maga a költő
is visszaigazolta, hogy megfelelőnek találja a hozzáillesztett zenei
stílust, éppen ehhez a ciklushoz nyúlni a legnehezebb kihívások egyike a
világzene műfajában.

Filozófiai mélység és szürrealitás
Ezek
után meghallgatva a Holdfényt vetettem című albumot rendkívül pozitív a
kép: Krulik Zoltán olyan sajátos, a Makám örökségéből kinövő, de a
Sebő-féle rongyszőnyeges vonallal jól megférő zenei világot alkotott,
amely sokat hozzáad a Weöres Sándor-versek üzenetéhez. Kiérlelt,
kimunkált dalok, átgondolt koncepciók fogadják a hallgatót, és maga az
előadás is átszellemült. Utóbbi Weöres Sándor esetében létkérdés, már
csak azért is, mert a versek témái is sokszor – gyermeki felszínük
ellenére – az élet örök kérdéseit, alaptéziseit feszegetik.

A
férfi- és női énekhang kontrasztja jó elképzelés, ráadásul Korzenszky
Klára érzékenysége sokat finomít az összhatáson, egyfajta lelke ő a
daloknak. Olyan az érzésünk, mintha kifejezetten testre szabva neki
készültek volna a dalok, első hallásra nehezen tudnám elképzelni más
énekessel. A Holdfényt vetettem a népzenétől eltávolodva valamiféle
filozófiai mélységbe kalauzolja a hallgatót, ezt az irányt tökéletesen
megérezve Korzenszky Klára egészen letisztult stílusban szólal meg.

Bár
a Makám tudatosan kerülte a Sebőék által feldolgozott verseket,
egyetlen kivétel mégis akad: a Ha vihar jő kezdetű, és ez felidéz is
valamiféle belső rokonságot a korábbi változattal, anélkül hogy konkrét
zenei megfelelést hallanánk. A Holdfényt vetettem című album
tulajdonképpen egy összefüggő szvit, amelynek összekötő kapcsa egyrészt a
filozófiai mélység, másrészt egy sajátos szürreális világ, amelyet a
dalok hasonló karaktere mentén épít fel Krulik Zoltán a visszafogott
hangszereléssel.

(Makám: Holdfényt vetettem, Z Paraván kiadó, 2015)
vissza